نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس سانسويريا (Sansevieria) داراي بيش از 60 گونه است و در خانواده ي سوسنيان (1) قرار دارد. دو گونه از آن ها که داراي برگ هاي زيبايي هستند گياهان مناسبي را براي نگهداري در آپارتمان و منزل تشکيل مي دهند به شرطي که بتوان آنها را در جاي خنک (حدود 21-16 درجه سانتي گراد ) براي تمام طول سال نگهداري نمود. گونه معروف زينتي S. trifasciata است که به « زبان مادر شوهر » معروف است. اين گياه بومي آفريقايي غربي است و به بلندي 50- 40 سانتي متر رشد مي نمايد. اين گياه داراي برگ هاي برافراشته بلند شمشير مانندي است که به رنگ سبز تيره و داراي خال ها و يا خطوط عرض در سطح برگ مي باشد. يکي از واريته هاي متداول آن که کشت مي شود Laurentii نام دارد که حواشي برگ هاي آن زرد کمرنگ است.
سانسويريا نسبت به خاک چندان حساس نيست. بنابراين آن را در خاک معمولي باغچه که همراه با کمي هوموس است بکاريد. گياه همچنين نسبت به خشکي مقاوم است لذا به آبياري منظمي نياز ندارد. در بهار و تابستان هر موقع که خاک گلدان کاملاً خشک شد آبياري نماييد. برگ هاي آن نسبتاً گوشتي بوده و نظير گياهان بياباني مقاومت زيادي در برابر خشکي دارد. سانسويريا خيلي کند رشد مي کند بنابراين نياز به تعويض گلدان ندارد. هر سال ممکن است تنها چند برگ جديد توليد نمايد. اجازه دهيد تا رشد کرده وگ لدان را کاملاً پر نمايد. آنها در سايه نيز به رشد خود ادامه داده ليکن مدت آن نبايستي طولاني بشود لذا به آفتاب و نور زياد نياز دارند. در بهار و تابستان هر ماه يک بار با کود مايع رقيق گياه را تغذيه نماييد.
سانسويريا را مي توان به آساني از طريق قلمه برگي تکثير نمود. برگ هاي آن را در بهار و تابستان به قطعات 7- 6 سانتي متر تقسيم نماييد در مخلوطي از پيت و شن تا نصف فرو نماييد و آنها را در دماي 21 درجه سانتي گراد قرار دهيد. سعي نماييد آبياري زيادي نشود و خاک تنها مرطوب نگاهداشته شود. برخي از واريته ها در پايين گياه ايجاد پاجست مي نمايند. اجازه دهيد تا پاجست ها تا مرحله 3- 2 برگ بزرگ شده سپس آنها را از بن قطع نموده و در مخلوطي از پيت و شن بکاريد تا ريشه ايجاد نمايند.
گياه سانسويريا معمولاً عاري از آفات گياهي است. ناهنجاري هاي فيزيولوژيکي ممکن است عوارضي مانند لکه هاي ناخواسته اي در سطح برگ ايجاد نمايد. لکه ها ممکن است از نوک و يا حاشيه برگ ها شروع شده و به تمام سطح برگ گسترش يابند.

پي نوشت ها :

1. Liliaceae

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول